Matematiikan oppimisvaikeudet

Inlärningssvårigheter i matematik (2 sp) 2024–2026

02.09.2024 - 07.06.2026

Anmälan

Du kan registrera dig som deltagare i en kurs via anmälningslänken nedan och genom att ange kursnyckeln ”flexma” på sidan som öppnas. Efter registreringen förs du direkt vidare till själva kurssidan. Börja med att ta en titt på kursinnehållet i kursdelen ”Välkommen på kursen”. Kursen kan avläggas under perioden 2.9.2024–7.6.2026

  1. Klicka på länken nedan.
  2. Ange kursnyckeln flexma.
  3. Logga in med ditt Ville-användarnamn eller skapa en ny användarprofil.
  4. Mer detaljerat information om registrering hittar du här.

I fortsättningen hittar du alla dina aktuella Flexma-kurser på adressen ville.utu.fi.

Anmäl dig här

Kursbeskrivning

För en elev med inlärningssvårigheter i matematik är det trots undervisning och övningar exceptionellt utmanande att lära sig grundläggande räknefärdigheter eller att förstå talsystemet. Utmaningarna varierar från elev till elev. Dessutom varierar bakgrundsfaktorerna mellan olika individer. Det finns inte heller bara en typ av inlärningssvårigheter i matematik, utan det finns en mångfald av utmaningar, och elevers färdigheter och brister i dem bildar olika slags helheter på olika nivåer. På kursen får deltagarna lära sig om hur inlärningssvårigheterna i matematik kommer till uttryck i olika åldersgrupper, vilka faktorer som ligger i bakgrunden till inlärningssvårigheterna och vilka centrala aspekter av utvecklingen av färdigheter och flexibelt tänkande som ska beaktas när eleven erbjuds stöd.

Centralt innehåll

  • kännetecken för inlärningssvårigheter i matematik
  • bakomliggande faktorer
  • påverkan av känslor och uppfattningar kring matematik på lärandet
  • kartläggning av elevers färdigheter och beaktande av bakomliggande faktorer vid planering av stödåtgärder
  • stöd för flexibelt tänkande

Kursupplägg

Kursen är i sin helhet nätbaserad (MOOC) och genomförs på en kursplattform på nätet. Deltagarna på kursen ska sätta sig in i materialet på kursplattformen, göra uppgifter i anslutning till sitt undervisningsarbete och delta i diskussioner i små grupper. De olika delarna av kursen har uppskattningsvis följande omfattning:

  • självstudier med hjälp av expertvideor och skriftligt material (20 tim.)
  • tillämpning av teorikunskap kring inlärningssvårigheter i matematik i undervisningsarbetet i praktiken (20 tim.)
  • reflektioner över egna erfarenheter och utvecklande av egna tillvägagångssätt utgående från smågruppsdiskussioner (10 tim.).

Målgrupp

Lärare inom grundläggande utbildning

Kursansvarig

Tuire Koponen (tuire.k.koponen@jyu.fi) och Heidi Hellstrand (heidi.hellstrand@abo.fi)